Rekordowe maszyny i konstrukcje na świecie

rekordowe-maszyny

Świat inżynierii ulega ciągłym zmianom. Nieustanny rozwój technologiczny sprawia, że możemy konstruować coraz to lepsze i wydajniejsze systemy napędowe, środki transportu, a także układy elektroniczne. W dzisiejszym artykule poznamy największe na świecie konstrukcje oraz maszyny, które odgrywają bardzo istotne funkcje. Niektóre z liczb potrafią wręcz przerazić i wprawić w ogromny zachwyt.

Największy silnik na świecie

Na początek istna gratka na zmotoryzowanych, czyli największy silnik na świecie. Na taki tytuł zasłużyła jednostka Wartsila-Sulzer RTA96-C, która montowana jest głównie w największych kontenerowcach. Silnik ten generuje moc ponad 107 tys. koni mechanicznych i spala do 250 ton ciężkiego oleju napędowego w ciągu całego dnia pracy. Wrażenie robią same wymiary tej jednostki. Masa własna tego silnika to blisko 2300 ton, a wysokość 13,5 metra. Oczywiście nie obyło się bez turbosprężarki, która wpływa na efektywność silnika, który pracuje w systemie dwusuwowym. Mega ciekawostką jest to, że silnik ten wyposażony został w innowacyjny system odzyskiwania ciepła.

Największa ciężarówka świata

Kolejna ciekawostka dla miłośników olbrzymich samochodów. Największą ciężarówką na świecie jest BiełAZ 75710. Co jest w niej takiego charakterystycznego? Można powiedzieć, że niemal wszystko! Zacznijmy od ładowności, która wynosi aż 450 ton. Sam pojazd waży aż 360 ton, a więc w pełni załadowana maszyna waży w sumie ponad 800 ton! Pojawia się pytanie, jaki silnik jest w stanie zasilać tak ogromną ciężarówkę. To faktycznie niemała zagwozdka, aczkolwiek logiczna do wyjaśnienia. Ciężarówka ta nie posiada jednego, lecz dwa ogromne silniki wysokoprężne o pojemności 65 litrów każdy.

Najszybszy pociąg na świecie

A teraz przyszła pora, aby zająć się transportem kolejowym. Szybkie pociągi potrafią mocno zaskakiwać swoimi osiągami. Podróż nimi jest bardzo wygodna, krótka i pomimo ogromnych prędkości – bezpieczna. Aktualnie rekordowym wynikiem może pochwalić się Maglev HTS, który bez trudu rozpędza się do niemałej prędkości wynoszącej 620 km/h. Jak to w ogóle możliwe? Cała magia skrywana jest w napędzie maszyny, który opiera się na zjawisku oddziaływania magnetycznego. Zwyczajnie unosi się on nad specjalnymi szynami, przez co zlikwidowane są opory toczenia kół. Szacuje się, że gdyby umieścić pociąg w tunelu próżniowym, jego prędkość mogłaby wzrosnąć do nawet 1000 km/h.

Szukasz więcej ciekawostek ze świata inżynierii? Odwiedź serwis Joblife.pl i odkrywaj świat w najdrobniejszych szczegółach!